Już 1 kwietnia 2015 roku ruszy w Bydgoszczy Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA)! Chociaż wybór daty może to sugerować – nie należy traktować tego faktu jako żart. System rowerów miejskich, który zostanie uruchomiony w Bydgoszczy to świetna wiadomość dla osób, którym rozwój przyjaznego mieszkańcom miasta jest bliski sercu. Jedną z takich osób jestem też i ja, więc z tej okazji przygotowałam coś specjalnego. Zapraszam do uważnego przeczytania tej notki!
System BRA składać się będzie z 31 stacji rozlokowanych głównie w centralnych częściach miasta, zwykle przy ważnych węzłach komunikacyjnych lub instytucjach życia kulturalnego, popularnych destynacjach wypoczynkowych itd. Co ważne system jest otwarty, tzn. w każdej chwili można go rozbudować o kolejne stacje. Rozbudowa może zostać wdrożona zarówno za pieniądze miejskie, jak i prywatnych inwestorów, np. zakładów pracy, sklepów, siłowni i innych, którzy uważają, że stacja BRA przyczyni się do zainteresowania ich działalnością. A na pewno tak będzie, więc jeśli jesteś takim inwestorem, to zachęcam!
Tak się sympatycznie złożyło, że jestem autorem oficjalnego logo BRA. Wzięłam udział w otwartym konkursie zorganizowanym przez miasto Bydgoszcz i konkurs ten głosami internautów wygrałam. Była to ogromna przyjemność i duma. Przyznam, że z niecierpliwością czekam teraz na moment, kiedy będę mogła w różnych częściach miasta zobaczyć rowery z tym logo.
Jako wielka zwolenniczka komunikacji rowerowej, oraz oddana bydgoszczanka postanowiłam nie spocząć na laurach i zrobić coś więcej. Tak zrodził się pomysł na Bydgoską Rowerową METRO Mapę. No dobrze, tak naprawdę to pomysł powstał już dość dawno, a teraz go tylko dopracowałam i przygotowałam na uruchomienie systemu BRA.
Otóż kilka lat temu natknęłam się na fajna inicjatywę z Poznania, gdzie powstała mapa Tup Tup, pokazująca w jaki sposób wygodnie i szybko można poruszać się po mieście pieszo. Graficznie mapa przypomina rozwiązania stosowane w rysowaniu map komunikacji miejskiej, a zwłaszcza metra, dlatego też tego typu mapy zwykło nazywać się mapami „metro”. Poniżej można zobaczyć jak wygląda mapa Tup Tup, a tutaj łapcie link do informacji o mapie – TuP TuP – Piesza poznańska „metro” mapa.
Poznańska mapa Tup Tup powstała z kolei z inspiracji pieszą metro mapą z hiszpańskiego miasta Pontevedra. To niewielkie (zaledwie 80tyś mieszkańców) hiszpańskie miasto leży na północno-zachodnim krańcu kraju i zdecydowanie warte jest odwiedzenia, ponieważ obfituje w zabytki, ciekawą architekturę oraz – co udowadnia piesza „metro” mapa – wpisuje się w nurt promocji zrównoważonego transportu. Tutaj możecie przeczytać więcej o pieszej „metro” mapie z Pontevedra.
Na tego typu mapy natknęłam się w ciągu ostatnich lat jeszcze kilkukrotnie, ale to właśnie te dwie zainspirowały mnie do stworzenia Bydgoskiej Rowerowej METRO Mapy. Zanim Wam tę mapę zaprezentuję opowiem trochę więcej o samej idei. Głównym celem Bydgoskiej Rowerowej „Metro” Mapy jest promocja roweru jako codziennego środka transportu. Chodzi o to, by osoby, które dotąd nie korzystały z roweru, lub korzystały jedynie okazjonalnie, zobaczyły na własne oczy, że rowerem po mieście można przemieszczać się naprawdę szybko. Oczywiście podane czasy przejazdu oraz lokalizacje punktów orientacyjnych mają charakter umowny i nie należy się do nich zbyt mocno przywiązywać. Faktyczny czas przejazdu będzie się różnił w zależności od wybranej trasy oraz prędkości jazdy. Podobnie podane trasy powinny służyć jako punkt wyjścia do indywidualnego planowania podróży rowerowych. Mapa nie jest raczej przeznaczona dla turystów i osób słabo znających miasto, ponieważ proponowane trasy nie zawsze pokrywają się z dedykowaną dla rowerów infrastrukturą i trzeba wiedzieć, gdzie możemy pojechać DDRką (drogą/ścieżką rowerową), a gdzie będzie trzeba pojechać ulicą. Nie należy więc korzystać z Bydgoskiej Rowerowej „Metro” Mapy jako z mapy w dosłownym tego słowa znaczeniu, a raczej traktować jako inspirację do odkrywania miasta z siodełka roweru. Dodatkowym atutem mapy jest zaznaczenie na niej stacji BRA, dzięki czemu łatwo jednym rzutem oka zorientować się skąd dokąd jechać, żeby w sposób ekonomiczny skorzystać z systemu roweru miejskiego. W systemie tym bowiem pierwszych 20minut korzystania z roweru jest za darmo, dlatego tak ważne jest w jaki sposób rozlokowane są stacje.
No dobrze, to może dość już tego gadania. Oto stworzona przeze mnie Bydgoska Rowerowa METRO Mapa. Mam nadzieję, że się Wam spodoba i przede wszystkim zainspiruje do częstszego korzystania z roweru w mieście, pokonywania nim codziennych podróży.Kliknij na obrazek, żeby powiększyć mapę.
Jeżeli chcesz wydrukować lub zapisać mapę na komputerze skorzystaj proszę z poniższych linków (osobiście polecam format PDF):
1. Bydgoska Rowerowa METRO Mapa – .jpg w dużej rozdzielczości
2. Bydgoska Rowerowa METRO Mapa – plik w formacie .pdf
Jeżeli będziesz mieć uwagi co do mapy, lub będziesz potrzebować mapy w innym formacie lub rozdzielczości daj mi znać tutaj lub mailowo. Co ważne wykonana przeze mnie mapa podlega licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International. Oznacza to, że możesz swobodnie ją drukować, udostępniać dalej, a nawet udoskonalać, pod warunkiem, że zawsze powiadomisz swoich odbiorców o tym, kto jest autorem mapy i że dokonałeś w niej zmian (o ile takich dokonasz). Nie możesz też czerpać dochodów bezpośrednio dzięki mapie, tzn. nie możesz jej drukować i sprzedawać. Możesz natomiast umieszczać na portalach, blogach, w pismach, gazetach itp. Do czego zresztą serdecznie zapraszam 🙂 Poniżej masz odnośnik do licencji, można się tam zapoznać z jej szczegółami, jeżeli ktoś ma taką potrzebę.
Bydgoska Rowerowa METRO Mapa by nataliana.pl is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe License.